понеділок, 23 березня 2020 р.

Українська література

Тема уроку: «Садок вишневий коло хати...» – перлина української та світової ліричної поезії.

Дякую усім, хто записав чудові відео з декламуванням вірша. Проте не розслабляйтесь, тому що у нас попереду ще три вірші напам`ять

1. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
- Як називається опис місцевості, природи, погоди, природних явищ?
    пейзаж
Чи можна поезію «За сонцем хмаронька, пливе...» назвати пейзажною?
так, тому що у вірші постають яскраві картини природи
Яку погоду наступного дня, за народними повір'ями, прогнозує насичений червоний захід сонця?

Захід сонця червоний і не захмарений – буде ясно і вітряно.

 Якщо сонце при сході яскраво-червоне, але незабаром заховається за хмару -невдовзі занегодить. 

Вранці проти сонця туман – дощу не буде.
На скільки частин можна умовно поділити вірш?
вірш можна поділити на три частини
Які образи є центральними в кожній частині (сюжетному епізоді)?
образи хмароньки, туману, дітей, ліричного героя
Як змінюється у творі кольорова, палітра?
1-лагідний настрій,теплий колір-червоний,рожевий;2- тривожний настрій- темний колір;3- надія на краще- рожевий,блакитний колір
Які кольори вживає митець для зображення хмари, а які для туману?
для зображення хмари автор використовує червоний, рожевий колір, а для туману - чорний, сірий
Порівняйте образи хмари і туману. Чи однаковий настрій вони передають? Опишіть ці образи своїми словами.
Образ хмари - це спокій, рівновага, впевненість, а образ туману - протилежний - тривога, розгубленість і страх.
За допомогою яких слів передано лагідність у творі?
лагідність у творі передано за допомогою таких слів:хмаронька, спатоньки, годиночку,
малую
Коли людина перебуває далеко від рідного краю, яким словом можна назвати тугу за ним?
самотність, ностальгія
Прочитайте, якими словами автор передає повернення до реальності?
"А туман, неначе ворог,
Закриває море"
Чи буває в дійсності, щоб хмарка чи туман робили так, як люди?
ні, це персоніфікація
- Чи відчувається у творі присутність людини і як?
Так, тому що ми спостерігаємо за зміною почуттів людини

2. ЗАПИШІТЬ У ЗОШИТИ АНАЛІЗ ВІРША
Тема: зображення мінливості природи в зміні дня й ночі.
Ідея: нерозривний звязок почуттів з природою, сподівання на краще майбутнє.
Мета: надія на краще майбутнє.

Рід літератури: лірика.
Вид: пейзажна лірика.

Художні засоби.
Епітети: червоні поли, рожевою пеленою, малую годину, хмароньку рожевую, туман сивий, тьмою німою.
Порівняння: «покриває рожевою пеленою, мов мати дитину», «ніби серце одпочине», «ждеш його, того світу, мов матері діти», «туман, неначе ворог».
Метафора: «за сонцем хмаронька пливе», «червоні поли розстилає», «туман ...тьмою німою оповиє тобі душу».
Персоніфікація: «хмаронька ...сонце спатоньки зове», «серце одпочине, з Богом заговорить».
Зменшувальні суфікси (пестливі слова): хмаронька, спатоньки, годиночку.
Єдинопочаток (анафора): «І хмароньку рожевую, І тьму за собою».

3. Знайомство з віршем "Садок вишневий коло хати"
Сьогодні ми ознайомимось з іншим віршем Т.Г.Шевченка «Садок вишневий коло хати...», спробуємо зрозуміти його красу.
  • Ми не даремно згадали про небезпеку з поезії «За сонцем хмаронька пливе», яку віщував туман, бо в житті поета теж сталося нещастя. 1847 року Тараса Шевченка заарештували за його діяльність у Кирило-Мефодіївському братстві. Поета привезли до Петербурга й ув'язнили в казема­ті, у камері-одиночці Петропавлівської фортеці. Каземат — це приміщення, де тримали в'язнів. Тут майстер слова написав 13 поезій, серед яких і «Садок виш­невий коло хати...».

         Записати: Поезія написана 19-30 травня 1847 року в ув’язненні, увійшла до циклу з 13 
         поезій під назвою «В казематі» .      
  • Зараз ми послухаємо поезію, а також дізнаємось про перший спосіб полегшення запам’ятовування – візуалізацію.
    Візуалізація – це уявлення того, про що говоримо або чуємо за допомогою зорових образів:

  • Дайте усну відповідь на питання:
1. Про яку пору року йдеться в поезії?
2. Як описує Т. Шевченко родину?
3. Які герої діють у вірші?
4. Які почуття переживає ліричний ге­рой?
5. Який настрій викликала поезія у вас?
6. Доведіть, що перед вам лірич­ний твір.
  • Розгадування кросворду
    Відновіть пропущені слова у вірші, записавши відповіді у сітку кросворду. Прочитайте по вертикалі ключове для ідеї поезії слово.
    Садок вишневий коло хати,
    Хрущі над вишнями (1)…….,

    (2)……….. з плугами йдуть,

    Співають ідучи дівчата,
    А (3) ……. вечерять ждуть.


    (4)…… вечеря коло хати,

    Вечірня (5)…… встає.

    Дочка вечерять подає,

    А мати хоче (6)……….,

    Так соловейко не дaє.



    Поклала мати коло хати

    Маленьких (7)……… своїх;

    Сама заснула коло їх.

    Затихло все, тілько дівчата

    Та соловейко не затих.

    (8) Безтурботне життя на лоні природи – це ……….







    1








    2












    3














    4










    5















    6











    7








    8












  • Тож яке ключове слово для визначення ідеї поезії? 
    Що означає це слово? 
    Яка ідея цієї поезії?
  • Отже, світ шевченківської поезії гармонійний і прекрасний тим, що в ньому все підпорядковане за законами краси: зміст, мова, образи; уславлення добра, справедливості, честі й інших кращих рис людини. 
Д/з написати аналіз вірша "Садок вишневий коло хати..." самостійно (так, як ми робимо з кожним віршем і так, як я вам подала вірш "За сонцем хмаронька пливе") !не списуйте з інтернету, напишіть своїми словами, ми аналізи робимо до кожного твору, бо списане оцінювати не буду
щоб ви правильно визначили художні засоби, пропоную нагадати собі словничок художніх засобів

Немає коментарів:

Дописати коментар